شمشیری که شفا می‌بخشد

شمشیری که شفا می‌بخشد

شمشیری که شفا می‌بخشد   «چرا نمی‌توانیم منتظر بمانیم؟» مارتین لوتر کینگ که به‌تازگی با ترجمۀ عبدالکریم حسین‌زاده و توسط نشرنو منتشر شده، گزارش و تحلیلی دست اول است از کسانی که تحت تبعیض بوده‌اند برای کسانی که تحت تبعیض‌اند. مارتین لوتر کینگ تاریخ تبعیض و مبارزه با تبعیض را در این کتاب ثبت کرده است تا هم آنچه خود و شهروندانِ دیگر تجربه کرده‌اند گواهی دهد و هم خطابی تاریخی باشد برای آنان که از راه می‌رسند. بخش مهمی از این اثر دربارة مبارزات آزادی‌خواهانه در بیرمنگام است.   سال ۱۹۶۳ تبعیض و تفکیکِ نژادی در بیرمنگام بیداد می‌کرد

ادامه مطلب ›
ساکی انسان غریب

ساکی انسان غریب

ساکی انسان غریب چه انسان غریبی است ساکی. داستان‌هایش ــ‌که از سال ۱۹۰۰ تا زمان مرگش در سُم به سال ۱۹۱۶ نوشته شده‌اند و می‌توان ردپای آثار اسکار وایلد و هنری جیمز را در آنها دیدــ به‌طنازیِ داستان‌های وایلد و وودهاوس و اِوِلین وا هستند و پیرنگ دقیقی دارند که می‌شد آن‌ها را با افزودن جزئیات بسط داد اما به‌ندرت به بیش از سه صفحه می‌رسند و به زبانی طنزآمیز و آشنا پیش می‌روند، در حالی که تصویری از نسل بشر ارائه می‌کنند که دهشتناک است. نام مستعار هکتور هیو مونرو، «ساکی»، یا ارجاعی دارد به کلمۀ «ساقی» در رباعیات خیام ــ‌که

ادامه مطلب ›
اوضاع ملت، ادوارد مورگان فاستر

اوضاع ملت

اوضاع ملت   ادوارد مورگان فورستر (۱ ژانویۀ ۱۸۷۹ – ۷ ژوئن ۱۹۷۰)، رمان‌نویس شهیر بریتانیایی که به مدت بیست سال نامزد جایزۀ نوبل ادبیات بود، نویسندۀ برخی از مهم‌ترین رمان‌های قرن بیستم است، ازجمله «اتاقی با یک منظره» (۱۹۰۸)، «هواردز اِند» (۱۹۱۰)، و «گذری به هند» (۱۹۲۴). هر سۀ این رمان‌ها در فهرست‌های بزرگ صد رمان برتر انگلیسی‌زبان و صد رمان برتر جهان حضور دارند و بارها در سینما، تلویزیون، تئاتر، اپرا و رادیو اقتباس شده‌اند. به‌تازگی نشرنو، پس از هفده سال، چاپ تازه‌ای از «هواردز اِند» را با ترجمۀ زنده‌یاد احمد میرعلایی منتشر کرده است.   داستان «هواردز

ادامه مطلب ›
هولمز، راه را نشانم بده، جولین بارنز

هولمز، راه را نشانم بده

شرلوک هولمز، راه را نشانم بده جولین بارنز از آن دسته نویسندگانی است که همیشه از داستان‌های پلیسی لذت می‌برند. او خود پیش از به شهرت رسیدن، رمان‌های پلیسی‌اش را با نام مستعار دان کوانا منتشر می‌کرد. داستان دافی، پلیس سابق با گرایش‌های نامتعارف، که در طی داستانی با پرداخت خوب در پی یافتن معمای جنایات و قتل‌هایی است که در سوهوی لندن اتفاق می‌افتد. در آن زمان، بارنز خود دربارۀ این فعالیت جنبی‌اش توضیح می‌دهد که این داستان‌ها حاصل کار بخش دیگری از ذهنش بود، متفاوت از بخش بالغ و هوشمندی که «طوطی فلوبر» و «تاریخ جهان در ده

ادامه مطلب ›
زوال در زوال، میشل اوئلبک

زوال در زوال

زوال در زوال شروع کتاب است. نویسنده مانند یک پیکرتراش حرفه‌ای سنگ بزرگی را مقابل مخاطب می‌گذارد و بعد آرام‌آرام شروع می‌کند آن را به تراشیدن. قرار است در پایان کارش به چه برسد؟‌ پاسخ به این سوال راحت نیست. نه‌ این‌که فقط در سطرهای ابتدایی کتاب، که حتی پس از خواندن آخرین صفحات هم کار راحتی نیست. شاید شما هم مثل من فکر کنید از آن سنگ بزررگ هیچ باقی نمی‌ماند جز رقص آرام گیاهانی که با باد همراه شده‌اند. در اندیشه رمان جنجالی میشل اوئلبک «نقشه و قلمرو» به گونه‌ای پیچیده و عجیب و البته متفاوت و سیاه

ادامه مطلب ›
زهرا خانلو، خطاب به عشق

مصاحبهٔ یاسین نمکچیان با زهرا خانلو

مصاحبهٔ یاسین نمکچیان با زهرا خانلو   [س] نامه‌های عاشقانۀ کامو از آنجا اهمیت دارد که انگار با کاموی دیگری روبه‌رو هستیم و تقریباً شباهت چندانی به جهان کاموی نویسندۀ بیگانه یا سقوط ندارد. آیا کامو قصد داشت یک بعد دیگری از دنیای خود را برای مخاطب عیان کند؟ به ‌نظر شما مهم‌ترین تفاوت‌های این دو جهان چیست؟ [ج] اول بهتر است کمی از جهان کامو بگوییم. به نظر من جهان کامو جهان آدمی است که در مرز شرق و غرب ایستاده، هر دو را با احساس تعلقِ خاصِ نویسنده‌ای حساس زیسته است، فروپاشی جوامع انسانی را در جنگ جهانی

ادامه مطلب ›
مهاجرت به سوی هیچ

مهاجرت به سوی هیچ

مهاجرت به سوی هیچ یوزف روت روزنامه‌نگار و رمان‌نویس اهل اتریش است که بیشتر آثارش به زندگی پس از جنگ در اروپا اختصاص دارد. روت از نویسندگان ضدجنگ به شمار می‌رود که کتاب‌هایش پس از به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان ممنوع شد و به همین دلیل به تبعید خودخواسته رفت. حضور او در جنگ جهانی اول باعث شد در تمام عمر از مخالفان سرسخت جنگ باقی بماند. فقر، بیکاری و بر باد رفتن غرور ملی ازجمله موضوع‌های مطرح در آثار او است. آثار روت به‌روشنی نشان می‌دهد که او نویسنده‌ای بسیار متعهد و ضدجنگ بوده و در نوشته‌هایش آغاز

ادامه مطلب ›
لذت کشف متن

لذت کشف متن

لذت کشف متن هر خواننده‌ای که با ادبیات سروکار دارد بدون تردید به لایه‌های درون‌متنیِ هر اثر ادبی توجه ویژه دارد، چراکه کشف همین لایه‌ها است که لذتِ خواندن آن اثر را دوچندان می‌کند، لذتی که از اهمیتِ ادبیات می‌آید یا، به بیانی ساده‌تر، از پاسخ این پرسش که «فلسفۀ ادبیات چیست»، که از آن تحت‌عنوان «چیستی ادبیات» هم یاد می‌شود. کتاب «فلسفۀ ادبیات» اثر پیتر لامارک، با کاوش در موضوعات محوری در فلسفۀ ادبیات که توسط طیف وسیعی از رمان‌ها، شعرها و نمایشنامه‌ها نشان داده شده‌اند، دلیل اهمیت ادبیات را برای ما روشن می‌کند و نور جدیدی بر ماهیت

ادامه مطلب ›
هنر برای همه، ۱۰.۰۰۰ سال هنر

هنر برای همه

هنر برای همه هنر برای همه: کتاب «۱۰٫۰۰۰ سال هنر» تاریخ مختصر هنر از پیش از میلاد تا امروز است. کتاب‌های هنری بسیاری طی یک قرن اخیر به فارسی ترجمه شده‌اند: از تاریخ هنرِ گامبریج، جنسِن، هلن گاردنر تا هنر مدرنِ نوربرت لینتن و آرناسون؛ اما کتاب «۱۰٫۰۰۰ سال هنر» اثرِ گروه نویسندگان فایدن، که نشرنو در شکل و شمایلی زیبا آن را با ترجمۀ نرگس انتخابی منتشر کرده، ترکیبی است از همۀ این کتاب‌ها، البته با شیوۀ جدیدی در برخورد با هنر و آثار هنری، و همین ویژگی‌ها این کتاب را نسبت به اسلافِ خود متمایز و برجسته کرده

ادامه مطلب ›