فلسفهٔ کامو

در کل، آدم‌ها بیشتر خوبند تا بد؛ ولی نکته این است که آدم‌ها کم و بیش نادانند. همین بیشی و کمی است که شرارت و فضیلت می‌نامیمش. اما بزرگترین شر چاره‌ناپذیر آن نادانی ا‌ست که خیال می‌کند همه چیز را می‌داند و بنابراین به خود حق کشتن می‌دهد.

۱۵۰.۰۰۰تومان

 نویسندهٔ فیلسوف

آلبر کامو چند روز پس از دریافت جایزۀ نوبل در مصاحبه‌ای گفت: «من دلمشغولی‌های مسیحی دارم، اما سرشتم پاگانی است.» او در حساس‌ترین لحظات قرن بیستم مواضعی گرفت مناقشه‌انگیز اما به همان میزان الهام‌بخش نویسندگان و شهروندان بسیار در اروپا و جهان. مواضعی که حاصل دلمشغولی‌های دائمی و بنیادین او بود. اما دلمشغولی‌های کامو چه بود؟ او که نویسنده‌ای بود با فکر فلسفی، دلمشغول جایگاه انسان در جهان، معنای زندگی بشری، دلایل زیستن، و اخلاق بود ـــ مسائلی اساسی در همۀ ادیان، از جمله مسیحیت. او برخلاف سارتر و اکثر فیلسوفان حرفه‌ای زمانه‌اش، علاقۀ خاصی به مسائل مربوط به آگاهی، ادراک حسی، شناخت، ارادۀ آزاد، یا هستی نداشت. پس شاید او راست می‌گفت که شریک دلمشغولی‌های مسیحیان است. اما کامو مسیحی نبود. اخلاقیات خاص مسیحی را هم قبول نداشت. پاگان بود، همان سان که گفته بود. در نامه‌اش به پاپ می‌توان نمونه‌ای آشکار از مواضعش را به‌چشم دید.
اندیشۀ فلسفی کامو عمیقاً ریشه در مسائل دینی دارد. برای درک و ارزیابی این اندیشه، لازم است نه‌تنها با خود این مسائل، بلکه با فیلسوفان و نویسندگان خاصی هم آشنا باشیم که در شکل‌گیری فهم او از این مسائل سهم بسزایی داشته‌اند. اما نویسندگانی که کامو در ذهن داشته است چه کسانی بوده‌اند؟ مسلماً همۀ نویسندگان نبوده‌اند، بلکه نویسندگانی بوده‌اند که به‌نظر او بخصوص، دست‌کم تا حدودی، از این نظر جالب بوده‌اند که دغدغۀ پوچی واقعی یا ظاهری جهان را داشته‌اند. در نتیجه، بازشناسی برخی از منابع کلیدی که پس‌زمینۀ فکری او را ساخته بودند و وادارش می‌کردند که به کاوش در مسائلی نظیر پیامدهای زیستن در جهانی پوچ بپردازد می‌تواند در تحلیل آثار کامو به ما کمک کند.
«فلسفۀ کامو» مروری فلسفی است بر آثار آلبر کامو. کتابی که با زبانی ساده از سویی به واکاوی و بررسی آثاری چون «بیگانه»، «کالیگولا» و «افسانهٔ سیزیف» می‌پردازد و از سویی دیگر ریشه‌های اندیشۀ فلسفی او و شکل‌گیری و تحول کاموی اخلاق‌پرداز را تحلیل می‌کند و این‌گونه شوق خواندن، فکر کردن، و آموختن را در خواننده برمی‌انگیزد.‌
«فلسفۀ کامو» کتابی است کوچک که هم می‌تواند برای کامو پژوهان جالب باشد و هم برای کسانی که می‌خواهند اهمیت کارهای فلسفی کامو را دریابند.

تحریریهٔ نشر نو

ترجمه از

نویسنده

مترجم

(متولد ۱۳۳۴) مترجم و ویراستار آثار ادبی و فلسفی است. او آثار متعددی در فلسفه سیاسی، فلسفه زندگی، ادبیات بلوک شرق، به فارسی ترجمه و منتشر شده است. سرپرستی ترجمه چند مجموعه کتاب از جمله نسل قلم، تجربه و هنر زندگی، مجموعه ن‍ام‌ آوران‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ را بر عهده داشته است. به قلم این مترجم و ویراستار قریب یک‌صد و بیست ترجمه و ویراستاری یک‌صد طی سی و پنج سال فعالیت فرهنگی منتشر شده است. علاوه بر ترجمه ویراستاری تدریس فلسفه سیاسی، همچنین روزنامه‌نگاری و همکاری مستمر با نشریه‌ها و مجله‌ها از دیگر فعالیت‌های اوست. از ایشان ترجمۀ کتاب‌های «داستایفسکی: جدال شک و ایمان» اثر ادوارد هلت‌کار، «مارکسیست‌ها» اثر سی. رایت میلز، «فلسفۀ سیاسی جان استیوارت میل» اثر جان گری، «فلسفۀ کی‌یر کگور»، «فلسفۀ جان استیوارت میل»، «فلسفۀ داستایفسکی» اثر سوزان لی. اندرسون، «فلسفۀ کامو» اثر ریچارد کمبر  و «فلسفۀ تنهایی» اثر لارس اسونسن در فرهنگ نشرنو چاپ شده است.
نوبت چاپ

چهارم

تاریخ نشر

1402 (اول، 1398)

قطع

رقعی

نوع جلد

شومیز (جلد نرم)

تعداد صفحات

۱۶۷

شابک

978-600-490-003-4

موضوع

آلبر کامو — فلسفه

وضعیت نشر

تجدید چاپ

دسته بندی ها:

بزرگان اندیشه

برچسب:

On Camus, آلبر کامو -- فلسفه, خشایار دیهیمی, رقعی, ریچارد کمبر

دیدگاهها

حذف فیلترها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “فلسفهٔ کامو”

ویژگی‌های محصول

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد، تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی، و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد، در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها، و شرایط سخت تایپ به پایان رسد و زمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی، و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

ترجمه از

نویسنده

مترجم

(متولد ۱۳۳۴) مترجم و ویراستار آثار ادبی و فلسفی است. او آثار متعددی در فلسفه سیاسی، فلسفه زندگی، ادبیات بلوک شرق، به فارسی ترجمه و منتشر شده است. سرپرستی ترجمه چند مجموعه کتاب از جمله نسل قلم، تجربه و هنر زندگی، مجموعه ن‍ام‌ آوران‌ ف‍ره‍ن‍گ‌ را بر عهده داشته است. به قلم این مترجم و ویراستار قریب یک‌صد و بیست ترجمه و ویراستاری یک‌صد طی سی و پنج سال فعالیت فرهنگی منتشر شده است. علاوه بر ترجمه ویراستاری تدریس فلسفه سیاسی، همچنین روزنامه‌نگاری و همکاری مستمر با نشریه‌ها و مجله‌ها از دیگر فعالیت‌های اوست. از ایشان ترجمۀ کتاب‌های «داستایفسکی: جدال شک و ایمان» اثر ادوارد هلت‌کار، «مارکسیست‌ها» اثر سی. رایت میلز، «فلسفۀ سیاسی جان استیوارت میل» اثر جان گری، «فلسفۀ کی‌یر کگور»، «فلسفۀ جان استیوارت میل»، «فلسفۀ داستایفسکی» اثر سوزان لی. اندرسون، «فلسفۀ کامو» اثر ریچارد کمبر  و «فلسفۀ تنهایی» اثر لارس اسونسن در فرهنگ نشرنو چاپ شده است.
نوبت چاپ

چهارم

تاریخ نشر

1402 (اول، 1398)

قطع

رقعی

نوع جلد

شومیز (جلد نرم)

تعداد صفحات

۱۶۷

شابک

978-600-490-003-4

موضوع

آلبر کامو — فلسفه

وضعیت نشر

تجدید چاپ

دسته بندی ها:

بزرگان اندیشه

برچسب:

On Camus, آلبر کامو -- فلسفه, خشایار دیهیمی, رقعی, ریچارد کمبر

معرفی محصول

 نویسندهٔ فیلسوف

آلبر کامو چند روز پس از دریافت جایزۀ نوبل در مصاحبه‌ای گفت: «من دلمشغولی‌های مسیحی دارم، اما سرشتم پاگانی است.» او در حساس‌ترین لحظات قرن بیستم مواضعی گرفت مناقشه‌انگیز اما به همان میزان الهام‌بخش نویسندگان و شهروندان بسیار در اروپا و جهان. مواضعی که حاصل دلمشغولی‌های دائمی و بنیادین او بود. اما دلمشغولی‌های کامو چه بود؟ او که نویسنده‌ای بود با فکر فلسفی، دلمشغول جایگاه انسان در جهان، معنای زندگی بشری، دلایل زیستن، و اخلاق بود ـــ مسائلی اساسی در همۀ ادیان، از جمله مسیحیت. او برخلاف سارتر و اکثر فیلسوفان حرفه‌ای زمانه‌اش، علاقۀ خاصی به مسائل مربوط به آگاهی، ادراک حسی، شناخت، ارادۀ آزاد، یا هستی نداشت. پس شاید او راست می‌گفت که شریک دلمشغولی‌های مسیحیان است. اما کامو مسیحی نبود. اخلاقیات خاص مسیحی را هم قبول نداشت. پاگان بود، همان سان که گفته بود. در نامه‌اش به پاپ می‌توان نمونه‌ای آشکار از مواضعش را به‌چشم دید.
اندیشۀ فلسفی کامو عمیقاً ریشه در مسائل دینی دارد. برای درک و ارزیابی این اندیشه، لازم است نه‌تنها با خود این مسائل، بلکه با فیلسوفان و نویسندگان خاصی هم آشنا باشیم که در شکل‌گیری فهم او از این مسائل سهم بسزایی داشته‌اند. اما نویسندگانی که کامو در ذهن داشته است چه کسانی بوده‌اند؟ مسلماً همۀ نویسندگان نبوده‌اند، بلکه نویسندگانی بوده‌اند که به‌نظر او بخصوص، دست‌کم تا حدودی، از این نظر جالب بوده‌اند که دغدغۀ پوچی واقعی یا ظاهری جهان را داشته‌اند. در نتیجه، بازشناسی برخی از منابع کلیدی که پس‌زمینۀ فکری او را ساخته بودند و وادارش می‌کردند که به کاوش در مسائلی نظیر پیامدهای زیستن در جهانی پوچ بپردازد می‌تواند در تحلیل آثار کامو به ما کمک کند.
«فلسفۀ کامو» مروری فلسفی است بر آثار آلبر کامو. کتابی که با زبانی ساده از سویی به واکاوی و بررسی آثاری چون «بیگانه»، «کالیگولا» و «افسانهٔ سیزیف» می‌پردازد و از سویی دیگر ریشه‌های اندیشۀ فلسفی او و شکل‌گیری و تحول کاموی اخلاق‌پرداز را تحلیل می‌کند و این‌گونه شوق خواندن، فکر کردن، و آموختن را در خواننده برمی‌انگیزد.‌
«فلسفۀ کامو» کتابی است کوچک که هم می‌تواند برای کامو پژوهان جالب باشد و هم برای کسانی که می‌خواهند اهمیت کارهای فلسفی کامو را دریابند.

تحریریهٔ نشر نو

نظرات خریداران

دیدگاهها

حذف فیلترها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “فلسفهٔ کامو”

نیز پیشنهاد می‌کنیم