در پاسخ به اظهاراتی علیه نشرنو

پاسخ به اظهاراتی علیه نشرنو تصویر مخصوص

 سخنی با خوانندگان و همکاران در پاسخ به اظهاراتی علیه نشرنو

 

آقای مهدی خسروانی پدیدآورندهٔ شش عنوان از کتاب‌های مجموعهٔ «راهنمای اندیشه‌ورزانِ» نشرنو در طی روزهای گذشته اتهاماتی علیه این نشر مطرح و دیگران را به تکرار آن تشویق کرده‌اند. نشرنو ضروری می‌داند که نکاتی را در این باب توضیح دهد:

  • در طی ۴۳ سال عمر نشرنو از میان چندصد طرف قرارداد تا کنون از اتحادیهٔ ناشران شکایت هیچ پدیدآورنده‌ای به این نشر ابلاغ نشده است.
  • کل تیراژ منتشرشده از این شش عنوان از آغاز همکاری در سال ۱۳۹۳ تا کنون ۵۲۸۰۰ نسخه بوده است که حق‌الترجمهٔ ۴۵۶۵۰ نسخهٔ آن تماماً محاسبه و پرداخت شده است. چک حق‌الترجمهٔ الباقی هم آماده است که پدیدآورنده هنوز برای وصول آن به دفتر ناشر مراجعه نکرده‌اند.
  • در مورد حق‌السهم ایشان از فروش کتاب‌های الکترونیک و صوتی، ‌با توجه به ناچیز بودن کل مبلغ در مقایسه با حق‌الترجمهٔ کتاب‌های چاپی و وقت‌گیر بودن محاسبه، روال ناشر این است که با درخواست پدیدآورنده این رقم محاسبه و پرداخت شود. حق‌السهم ایشان تا تاریخ ۱۴۰۱/۵/۳۱ تماماً محاسبه و پرداخت شده است. پس از آن نیز درخواست تازه‌ای ارائه نکرده‌اند.
  • بر طبق قراردادهای معمول نشرنو، پدیدآورنده می‌توانسته‌‌اند از طریق داور مورد رضایت طرفین اقدام به طرح مورد اختلاف و درنهایت فسخ قرارداد کنند، کما اینکه خود ایشان حتی بدون مراجعه به داور مرضی‌الطرفین، با رضایت نشرنو، شماری از عناوین را از قرارداد حذف کرده‌اند. بنابراین، می‌توانسته‌اند مابقی عناوین منتشرنشدهٔ قرارداد را نیز هر زمان که خواستند حذف کنند. پس استنباط این است که درمجموع از چاپ و توزیع آثارشان در نشرنو رضایت داشته‌اند. ضمناً، طبق قرارداد، پدیدآورنده متعهد بوده‌اند که هر سه ماه یک‌بار دست‌کم سه جلد از این مجموعهٔ ۲۲جلدی را به ترجمهٔ خود یا ترجمهٔ شخصِ ثالثِ مورد تأیید ناشر تحویل دهند‌ ـــ یعنی تا یک سال پس از انعقاد قرارداد، دست‌کم دوازده عنوان. اما پدیدآورنده این بند قرارداد را رعایت نکرده‌اند و از سال ۱۳۹۳ تا کنون فقط شش عنوان به ناشر تحویل داده‌اند.
  • پدیدآورنده کتاب شفاف اندیشیدن را قبلاً در سال ۱۳۹۴ در انتشارات دیگری منتشر کرده بوده‌اند. لازم به ذکر است که ایشان بابت این کتاب در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ مبلغ ۳میلیون تومان از نشرنو به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت کرده‌اند. با این حال، فسخ قرارداد این کتاب هم پس از ابلاغ رسمی و پرداخت هزینه‌های متعارف بلامانع می‌بود.

         عقل سلیم حکم می‌کند که پدیدآورنده کتابِ پیشترمنتشرشدهٔ خود را نزد ناشری نبرد که از همکاری با آن رضایت ندارد.

***

نشرنو آگاه است که قطعاً قصورها و نارسایی‌هایی دارد و در حد توان در رفع عیب‌ها می‌کوشد.

 

با تجدید احترام به خوانندگان و همکاران

 ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲

نشرنو