مطالب پربازدید هفته
مخاطبان نشر نو در هفتۀ گذشته این مطالب را بیشتر پیشنهاد کردند.
یک پیشنهاد تصادفی!
مطالعۀ مطالب زیر به صورت تصادفی و پیشنهادی خالی از لطف نیست.
کتابهای پرفروش هفته
مطالعۀ مطالب زیر به صورت تصادفی و پیشنهادی خالی از لطف نیست.
نقد ترجمۀ کتاب دکتر ژیواگو
نقد ترجمه ملاک موفقیت ترجمۀ ادبی ارزش زیباشناختی آن است دکتر ژیواگو باریس پاسترناک ترجمۀ پروانه فخامزاده فرهنگ نشر نو،
درسنامهٔ نظریههای سیاسی آکسفورد
این کتاب تمام مسائل نظریّهی سیاسی را به چهارده موضوع مهم تقسیم میکند و در هر فصل به یکی از این مسائل میپردازد. در بین این مسائل، هم مسائل قدیمی مانند تکلیف سیاسی و دموکراسی دیده میشوند و هم مسائل جدید مانند عدالت و نسلها و محیط زیست دیده میشوند. به عبارت دیگر، این کتاب با تقسیمبندی مسائل نظریهی سیاسی به چهارده مسأله میخواهد بهصورت ضمنی به ما بگوید که در این حوزه از دانش بشری عمدتاً با این چهارده مسأله مواجه هستیم و این تقسیمبندی میتواند به ذهن دانشجویان و خوانندگان نظم و نسق بدهد.
از قبیله به تمام سیاره
در کتاب حلقهٔ گسترنده نیز سینگر با نظریهٔ تکامل رفتار اجتماعی همراه میشود و مقدمات آن را میپذیرد، اما آنها را برای دستگاه اخلاقی خود کافی نمیداند. از این رو، در نیمهراه همراهش را رها میکند. او معتقد است چیزی به نام فداکاری «حقیقی» وجود دارد که زیستشناسان اجتماعی راهحلی برای آن نیافتهاند. از این رو، باز دست به دامن مفهوم مورد علاقهاش، یعنی «خرد»، میشود و بلندترین فصل کتاب را به آن اختصاص میدهد. از نظر سینگر آن فداکاری که برای حلقهای تنگ از خویشاوندان و دوستان نزدیک با هدف نفع شخصی صورت گیرد اخلاقی نیست.
ملاک موفقیت ترجمهٔ ادبی
ملاک موفقیت ترجمۀ ادبی ارزش زیباشناختی آن است | نویسنده: علی حزاعیفر | نقد ترجمه دکتر ژیواگو، باریس پاسترناک، ترجمۀ پروانه فخامزاده، نشرنو | باید از ناشر که در انتشار ترجمه بسیار حُسن سلیقه به کار بردهاند بسیار تشکر کرد. باید گفت باریس پاسترناک بسیار خوشبخت بوده که رمان جاودانهاش سرانجام به این زیبایی ترجمه و چاپ شده است. کاغذ اعلا، جلد سخت، چاپ نفیس، همراه با نقاشیهای زیبا. حقیقتاً همهٔ نویسندگانی که آثارشان را ترجمه میکنیم همین انتظار را از ما دارند و فقط ناشر است که میتواند چنین انتظاری را برآورده کند یا نکند. ما بیجهت مترجمان و و یراستاران بد را مجرمان ردیف اول میخوانیم. ناشر بیش از همه در قبال ترجمهٔ بد مسئول است و بیش از همه سزاوار تحسین در قبال ترجمههای خوب.
ناظران منفعل آینده
فقط دودهه پیش بهسختی ۲۵ درصد از اطلاعات جهان دیجیتال بود. امروز تقریباً تمام اطلاعات آنلاین است. این سرنوشت و مزیت مشترک ماست که در طلوع تمدن اطلاعاتی زندگی کنیم. این چه نوع آیندهای خواهد بود؟ چه میراثی برای فرزندان، مردم و نسلهای پس از آن باقی خواهیم گذاشت؟ در یک تمدن اطلاعاتی، زندگی ما بهعنوان اطلاعات ارائه میشود و تحتتأثیر آن است. اما کیفیت این اطلاعات چیست؟ چه کسی این اطلاعات را میداند؟ چه کسی تصمیم میگیرد چه کسی بداند؟ تصمیمگیرنده کیست که چه کسی تصمیم بگیرد، چه کسی بداند؟ اینها سؤالات اساسی دانش، اقتدار و قدرت هستند که اکنون نظم اجتماعی ما را مشخص میکنند.
گذار به سرمایهداری یا مانایی جمهوریخواهی؟
واقعهای چون انقلاب فرانسه همچنان محل تحلیل است و پژوهشگران حوزههای مختلف علوم انسانی، هنوز میکوشند پرتوی تازه بر توصیف، تفسیر و تبیین آن بیفکنند. در بزرگداشت ۲۰۰سالگی این رویداد، تعداد ۱۷۰همایش در سراسر جهان برگزار شد؛ امری که خود به تنهایی نشان میدهد بحث و مناظره درباره این رخداد، چه رونقی دارد.
استدلال علیه گیاهخواری
با خواندن کتاب مکالماتی دربارهٔ گیاهخواری اخلاقی متوجه میشویم مخالفان گوشتخواری، عمدتاً به دلیل همرنگی با جامعه گوشتخواری را امری مقبول میشمارند و منطق و رفتارشان ازاین جهت شبیه بردهدارانی است که مالکیت بر انسان را امری طبیعی قلمداد میکردند.
فلسفه با طعم فرانسوی
ماجرا از این قرار است: هانری برگسون (۱۸۵۹-۱۹۴۱) در زمان خودش شهرت و نفوذی گسترده داشت. واقعاً سلبریتی بود، بهحدی که بانوان طبقات بالای جامعه سر درسهای فلسفۀ او حاضر میشدند. اما با آن شهرت و محبوبیت، سالن زود پر میشد. به همین دلیل، آن بانوانِ فلسفهدوست خدمتکاران خود را یک ساعت زودتر میفرستادند تا برای آنها جا بگیرند! یک ساعت زودتر هم میشد درس باستانشناسی تمدن آشور.
به سرِ عقل آمدنِ عقلانیت
شکاک میگوید ما برای دفاع از عقل هیچ استدلال معتبری در دست نداریم و حتی بدتر از آن نمیتوانیم در دست داشته باشیم. تنها مشتی شبهاستدلال در اختیار داریم. انگاری نتیجه لاجرم این است که عقلانیت خود غیر عقلانی است. این نه تنها از نظر فلسفی نومیدکننده است که از نظر سیاسی نیز فاجعهبار است. زیرا شکاکیت زیرآب جامعهی مدنی و اصول دموکراتیک را میزند، زیرآب جامعهای که قرار است بر اساس عقل جمعی اداره شود و حاکمان پاسخگوی عقلانی حکومتگریشان باشند.