در باب شهروند

خواننده در این اثر کوتاه همهٔ آن عناصری را می‌یابد که به شهرت هابز به‌عنوان مؤسس فلسفهٔ سیاسی مدرن منجر شد: انفعالات و خصوصاً ترس از مرگ خشونت‌بار به‌عنوان مبنای محکم تأسیس نظم سیاسی، ساخته و پرداخته کردن مفهوم فرد مدرن، وضع طبیعی، دولت مطلقهٔ مدرن به‌مثابهٔ موجودی مجزا و بر فراز جامعه و نشانه‌گذاری حوزهٔ خصوصی، تعیین رفاه و امنیت به‌عنوان اهداف اساسی نظم سیاسی، و فروکوبیدن فلسفه، الهیات، و اخلاق پیشامدرن. همچنین، در باب شهروند تماماً به اندیشهٔ سیاسی-الهیاتی هابز اختصاص یافته است.

550.000تومان

توضیحات تکمیلی

وزن0,543 کیلوگرم
تاریخ نشر

1403

توضیحات

اگرچه امروزه بیشتر خوانندگان هابز را در درجۀ اول به‌عنوان مؤلف لویاتان می‌شناسند، اما نخستین دلیل شهرت او به‌عنوان مؤلف این اثر بود، در باب شهروند. از سال ۱۶۴۱ تعداد اندکی از نزدیکان هابز از این اثر باخبر بودند، اما عموم افراد زمانی از آن خبردار شدند که شرکت مشهور الزویر در آمستردام نسخه‌ای عمومی از آن ترتیب داد و منتشر کرد، که در ماه‌‎های آغازین سال ۱۶۴۷ به کتاب‌فروشی‌ها آمد، یعنی زمانی که مؤلف ۵۹ساله بود و در آستانۀ آغاز کار بر روی لویاتان.

این اثر بلافاصله پرفروش شد. الزویر همۀ نسخه‌های خود را تا فرارسیدن تابستان به فروش رساند، و به‌سرعت آن را تجدید چاپ کرد. و این اثر تا قرن نوزدهم مهم‌ترین متن هابزی برای خوانندگان اروپای قاره‌ای باقی ماند، تا حدی به این خاطر که ترجمۀ تأییدشدۀ آن به زبان فرانسه به قلم دوست هابز، ساموئل سوربی‌یر، در ۱۶۴۹ منتشر شد، در حالی که لویاتان تا دوران ما به زبان فرانسه ترجمه نشد، و تا حدی به این خاطر که این اثر در سرتاسر قرون هفدهم و هجدهم پیوسته تجدید چاپ می‌شد. با اینکه هابز چهار سال بعد لویاتان را منتشر کرد، هرگز منکر این اثر نشد، و در سال ۱۶۴۸ آن را با افتخار در مجموعۀ آثار خود به زبان لاتین در کنار ترجمۀ لاتین لویاتان بازچاپ کرد.

اگرچه عموم افراد خیلی دیر هابز را شناختند، اما (همان‌طور که یکی از دوستان او می‌گوید) «جان‌های برگزیده» از سال‌ها پیش او را می‌شناختند، و او در باب شهروند را پنج سال پیشتر از چاپ رسمی آن برای مطالعه و دست به دست شدن بین آنها به‌طور محدود چاپ کرده بود.

متنی یافت نشد

مطلبی یافت نشد

کتاب‌های مرتبط